FANDOM

Dwadzieścia reguł, to zagadka przekazana Anicie i Jasonowi przez Zefira po przejściu przez Wrota Czasu w Arkadii.

Skąd się wzięła zagadka? Edytuj

Po drugiej stronie Wrót Czasu w Arkadii płynie rzeka, która prowadzi przybyszów do pięciu różnych drzwi, do Wrót Czasu. Każde drzwi prowadzą w inne miejsce. Żeby się do nich dostać, należy przepłynąć jedną z pięciu łodzi przycumowanych do brzegu rzeki, po czym wspiąć się po jednych z pięciu schodów, pełnych ludzkich kości. Z książki możemy się dowiedzieć, że takich drzwi, łódek i schodów są trzy pary:

[...] Tylko drzwi. Pięcioro tu, naprzeciwko. Pięcioro wiele kilometrów dalej, płynąc w górę rzeki. Pięcioro w dole, w innej stronie. Możemy tam też pójść, jeżeli chcecie. Ale to wszystko, co znajdziecie... Zefir się uśmiechnął. — Pięcioro drzwi, pięć schodów i pięć łodzi.

– Zefir, Labirynt cienia, str. 87.

Wszystkich drzwi jest więc piętnaście, lecz nie wiadomo, czy każde prowadzą w inne miejsce.

Dotarłszy nad rzekę, Zefir wyrecytował treść zagadki po czym dzieci musiały odgadnąć do których drzwi podpłynąć jedną z pięciu łódek i otworzyć je kluczem z krukiem.

Zagadka Edytuj

  1. Każde drzwi mają inny kolor.
  2. Każde drzwi prowadzą w inne miejsce.
  3. Każde miejsce ma charakterystyczną łódź, charakterystyczne zwierzę i charakterystyczny napój.
  4. Żadne miejsce nie ma takiej samej łodzi, takiego samego zwierzęcia ani takiego samego napoju.
  5. Mieszkańcy Kilmore Cove wchodzą przez drzwi czerwone.
  6. Mieszkańcy Atlantydy lubią ryby.
  7. W Eldorado pije się herbatę.
  8. Drzwi zielone znajdują się po lewej stronie drzwi białych.
  9. Ci, co wchodzą przez drzwi zielone, piją kawę.
  10. Ci, co wchodzą przez drzwi żółte, pływają dżonką.
  11. Ci, co pływają na łodziach wikingów, hodują jeżozwierza.
  12. Ci, co wchodzą przez drzwi w środku, piją mleko.
  13. Egipcjanie w Puncie wchodzą przez pierwsze drzwi.
  14. Ci, co pływają na pirodze, żyją u boku tych, którzy lubią koty.
  15. Ci, co lubią małpy, żyją u boku tych, którzy pływają na dżonce.
  16. Ci, co pływają na grzbiecie wieloryba, piją lemoniadę.
  17. Mieszkańcy Wyspy Snów pływają na zwykłej tratwie.
  18. Egipcjanie w Puncie mieszkają obok drzwi niebieskich.
  19. Ci, co pływają na pirodze, maja sąsiadów, pijących tylko wodę.
  20. Teraz, kiedy już wiesz wszystko, czy potrafisz mi powiedzieć, kto kocha kruki?

Zakłada się, że drzwi ustawione są w jednej linii (1-2-3-4-5), a określenie "po lewej stronie" w punkcie 8. dotyczy lewej strony z perspektywy naprzeciw tych drzwi (tj. drzwi o numerze n są bezpośrednio po lewej stronie drzwi n+1).

Rozwiązanie zagadki Edytuj

Na początku segregujemy miejsca, kolory, łodzie, zwierzęta i napoje z zagadki:

  • kolory:
    • czerwony
    • zielony
    • biały
    • żółty
    • niebieski
  • łodzie:
    • dżonka
    • łodzie wikingów
    • piroga
    • grzbiet wieloryba
    • tratwa
  • zwierzęta:
    • ryba
    • jeżozwierz
    • kot
    • małpa
    • kruk
  • napoje:
    • herbata
    • kawa
    • mleko
    • lemoniada
    • woda

Później ustalamy wszystkie pewne fakty, a więc: przez pierwsze drzwi wchodzą Egipcjanie z Puntu (13), ci, o wchodzą przez drzwi środkowe, piją mleko (12), a Egipcjanie mieszkają obok mieszkańców, którzy wchodzą przez drzwi niebieskie (18).

Zielone drzwi znajdują się po lewej stronie drzwi białych (8), a więc na pewno nie będą to drzwi 1 i 2, ponieważ drugie są niebieskie. Mogą to być drzwi 3 i 4 lub 4 i 5. Wiemy też, że ci, którzy wchodzą przez zielone drzwi, piją kawę (9), a więc są to drzwi 4 lub 5 (mieszkańcy, którzy wchodzą przez drzwi 3, piją mleko). Jednak gdyby były to drzwi 5, to nie miałyby żadnych drzwi po prawej stronie, a muszą mieć drzwi białe (8). Więc drzwi 4 są zielone, a 5 białe.

Mieszkańcy Kilmore Cove wchodzą przez drzwi czerwone (5), więc pozostają im tylko drzwi środkowe.

4 drzwi mają już przyporządkowane kolory, pozostał tylko pierwszy, więc wiemy że są one żółte, a mieszkańcy, którzy przez nie wchodzą, pływają dżonką (10). Skoro Egipcjanie wchodzą przez drzwi żółte, to ich sąsiedzi, którzy wchodzą niebieskimi drzwiami, lubią małpy (15).

Teraz pomyślmy nad tym co piją Egipcjanie: na pewno nie mleko, ani nie kawę, ponieważ te są już pite przez mieszkańców, którzy wchodzą innymi drzwiami. Na pewno nie herbatę, ponieważ ją piją mieszkańcy Eldorado (7). Na pewno nie lemoniadę, ponieważ piją ją ci, którzy pływają na grzbiecie wieloryba (16), a Egipcjanie pływają dżonką i piją wodę. A co za tym idzie, ich sąsiedzi pływają na pirodze (19).

Teraz zastanówmy się, kto może pływać na wielorybach i pić lemoniadę: Egipcjanie nie mogą, bo piją wodę i pływają dżonką. Ich sąsiedzi nie mogą, bo pływają na pirodze. Mieszkańcy Kilmore Cove nie mogą, bo piją mleko. Mieszkańcy, którzy wchodzą przez czwarte drzwi, piją kawę, a więc lemoniada i pływanie na wielorybie przypadają do mieszkańców, którzy wchodzą ostatnimi drzwiami.

Według punktu (17), mieszkańcy Wyspy Snów pływają na zwykłej tratwie, a my nie wiemy jakimi łodziami pływają mieszkańcy, którzy wchodzą przez drzwi 3 i 4. Przez drzwi 3 nie mogą wchodzić mieszkańcy Wyspy Snów, ponieważ wchodzą tam mieszkańcy Kilmore Cove, więc mieszkańcy Wyspy Snów wchodzą przez drzwi 4. Mieszkańcy Kilmore Cove natomiast pływają łodziami wikingów (tylko taka łódź została), a co za tym idzie hodują też jeżozwierze (11).

Skoro ci, co pływają na pirodze (drugie drzwi), żyją u boku tych, co lubią koty, to są to Egipcjanie (drudzy sąsiedzi to mieszkańcy Kilmore Cove, ale oni hodują jeżozwierze).

Pozostał nam jeden napój do rozdzielenia – herbata, więc piją ją mieszkańcy wchodzący przez drzwi 2, a co za tym idzie są to mieszkańcy Eldorado (7).

Pozostała nam tylko jedna informacja (6). Zatem mieszkańcy, którzy wchodzą przez drzwi białe, to mieszkańcy Atlantydy lubiący ryby (tylko te drzwi nie mają określonych mieszkańców, którzy przez nie wchodzą).

Wiemy już co hodują lub lubią wszyscy, oprócz mieszkańców Wyspy Snów – zatem to oni kochają kruki. Jedyne możliwe rozwiązanie:

Mieszkańcy Kraina Puntu Eldorado Kilmore Cove Wyspa Snów Atlantyda
Kolor żółty niebieski czerwony zielony biały
Łódź dżonka piroga łódź wikingów tratwa wieloryb
Zwierzę koty małpy jeżozwierze kruki ryby
Napój woda herbata mleko kawa lemoniada

Przy mieszkańcach Atlantydy wprowadzać w błąd mogą ryby i wieloryb. Jako że ryby i wieloryby to zwierzęta, to jednak mieszkańcy Atlantydy pływają na grzbiecie wieloryba (zamiast na łodzi), a nie na rybach, które lubią (tak jak mieszkańcy Eldorado lubią małpy).

Rozwiązać Rickowi zagadkę pomógł mężczyzna na stosie poduszek z książki-okna, którego Rick prosił o pomoc.

Ciekawostki Edytuj

Zagadka została wymyślona na wzór Zagadki Einsteina. Miał on powiedzieć, że jest ją w stanie rozwiązać jedynie 2% populacji świata.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki